Finallement; den sista favoritfilmen!

Kanske den bästa.
Amelie från montmarte (Le fabuleux destin d'Amélie Poulain)


Eftersom den är på franska och inte så många förstår det så skriver jag citaten på svenska. Fast något på franska kanske.


Grannens komaaktiga fru har valt att få hela sitt livs sömnbehov i ett svep.
- Efter det här, kan jag vara vaken dag och natt under resten av mitt liv.


Vad hadlar filmen om nudå? Livet. Men till exempel att njuta av att stoppa handen i en säck med säd.


Amelie sysselsätter sig med små funderingar; hur många par får orgasm just nu?


Quinze! (15)




Kolla vad han har gjort med mitt lagerträd! Hans gamla jobb var att klippa tunnelbanebiljetter. Nu stiger han upp varje natt för att stansa hål i mina lagerblad!






Här ser ni inspiration till mina inbjudningskort till Mordmysteriet!






Sans toi, les émotions d'aujourd' hui me seraient que la peau morte des emotions d'autrefois - HIPPOLITO
(Utan dig, kommer dagens känslor bli ett fragment av gårdagens. Något sånt.)

Jag vet inte vad jag ska säga. Om jag skulle råda någon som inte sett någon av mina favoritfilmer att se på en av dem, så skulle det vara den här. Det är en film man verkligen bär med sig för resten av livet. Audrey Tautou (Amelie) är en helt otrolig skådespelerska. Jean-Pierre Jeunet (regissören) är också helt fantastisk. Snälla ni som inte sett den, ta er tid att se den!

Nu är min film-lista färdig!
Juno
Kalle Blomkvist och Rasmus
Smala Sussie
Le fabuleux destin d'Amélie Poulain

Se dessa filmer, maintenant!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0