morotssoppa

Hej!
Igår tillagade jag en mycket god och smakrik morotssoppa, som jag tänkte bjuda er alla på.
Receptet kommer ifrån en bok som heter Ung i köket (väldigt bra förresten)




Först fräser jag två lökar i kastrullen ca en halvtimme. För att de ska bli skitmjuka. Jag och Edvin är ganska kräsna av oss.


Sedan fräser jag vidare med Timjan, Persilja och Vitlök, några minuter bara, de ska inte få färg.


Massa massa massa morot (det här är inte ens hälften, det var sjutton hela morötter)


Det får svettas lite med allt annat en stund.


1,5 liter vatten och tre buljongtärningar. Koka i ca tjugo minuter.

Sedan i med apelsinjuice, typ 2 dl (mamma hällde i massa mer sedan, lite för mycket) och matlagningsgrädde och krydda med salt och peppar. klart!


Det var ganska najs faktiskt.

Jag gillar att laga mat. Jag tror jag ska göra det i eftermiddag också. Spagetti med vitlöksfrästa grönsaker kanske.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0