årets: musik

Jag vet inte hur många års-listor jag kommer publicera innan nyår, men vi får se hur många jag hinner. Nu ska jag visa er vad jag har spelat under året som gått.


Mitt år började med Syrinx, av kompositören Claude Debussy. Har spelat det sedan hösten 2010 egentligen, men nu i våras avslutade jag den. Fantastiskt spännande stycke som handlar så mycket om undertext och så lite om taktkänsla.


När våren nalkades började jag kika lite på St Saëns Tarantelle. Ett stycke jag har arbetat med hela året, faktiskt. Avslutades i tisdags på julkonserten i Varnhem. Jag hittade den av en slump på internet när jag letade efter flöjt+klarinett-låtar och fastnade för det direkt. Riktigt fint och härligt klassiskt stycke! Har varit en fröjd att spela. Men den var lite klurig, det kommer inte inte ifrån. Framför allt intonation och flöde.



Detta stycke har jag haft äran att få framföra flera gånger, och skall göra det även i vår under musikgymnasiets marknadsföringsturné! Det är hemskt roligt. Stycket heter Serène och är skrivet av Ton Bruynèl, det är ett modernt klassiskt stycke för flöjt med en CD-skiva till, innehållandes bakgrundsmusik. Hemskt roligt att hitta på en undertext till.

Har även spelat Thomas Lowes Suite of Dances i min klassiska ensemble. Ett stycke för blåskvintett. Har inte hittat den på internet tyvärr.

Och mer än så är det inte, i alla fall inte inom flöjten! Lista klar.

Over and out.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0