tillbaka

hej, jag är tillbaka! tog en oväntad, omedveten sommarpaus. men nu är jag här och jag ska försöka fortsätta vara det. 
kanske berättar jag mer om min sommar en dag. men idag ska jag berätta hur jag gjorde nyponsoppa härom dagen! det blev faktiskt himla gott. 
 
steg ett! plocka massa nypon. 
sedan ska alla kärnor väck. det här kanske är den tråkiga delen. men har man en bra tv-serie att kika på samtidigt så gör det ingenting.
 
jag använde en vanlig kniv och skrapade ur kärnorna.
 
sedan ska nyponen torkas! Jag hade redan massa torkade nypon hemma, så jag använde dem. 
 
lägg två dl av dina torkade nypon i fem dl vatten och låt stå några timmar. Sedan ska det kokas upp och puttra på plattan ett tag. jag hade nog i mina i en timme, nästan. det kanske inte behövs så länge. se till att de blir mjuka, bara!
 
mixa alltihop, jag använde stavmixer. då blir det nyponmos!
koka sedan upp fem dl vatten och häll, i en tunn stråle, i en msk potatismjöl utrört i en halv dl vatten. Rör om och se hur det tjocknar lite. Sedan kan du hälla i nyponmoset! och så socker. det stog en halv deciliter i receptet, men det smakade inte så mycket så jag dubblade. smaka av och känn efter!
 
sedan: ät och njut! allt jag hann fota var en tom tallrik :)
 
den är lite mörkare än vanlig nyponsoppa, och smakar ganska annorlunda. men den är mild och god och det klart, det känns ju alltid roligare när en har gjort något själv. servera med mandelbiskvier och grädde, är ett hett tips.
 
vi hörs snart igen!

Kommentarer
Postat av: Simon

En kompis till mig gjorde nyponmarmelad. Den var också god. Det kan ha haft något att göra med att marmeladen bestod av ca 50% mascovadosocker. :-9 Mascovado kanske funkar bra i nyponsoppa också?

2013-08-30 @ 14:48:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0